Noi reglementari privind cursurile de formare profesionala a adultilor
CEC este un cadru
european de referintă care stabileste corespondente intre sistemele nationale
de calificări si are rolul unui instrument de traducere care face calificările
mai transparente si mai usor de inteles in tari si sisteme diferite din Europa.
Romania a aderat la
prevederile acestui cadru european si ca urmare o serie din legile referitoare
la educatia adultilor au fost modificate in ultimii ani, iar CNFPA s-a transformat
in ANC (Autoritatea Naţională pentru Calificări). Modificarile legislative se
produc treptat.
In 28 mai 2013 a aparut Legea
Nr.167 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 129/2000
privind formarea profesională a adulţilor. Potrivit acesteia programele de
formare profesională se organizează de furnizorii de formare profesională
pentru ocupaţii, meserii, specializări şi profesii, denumite în continuare ocupaţii,
cuprinse în Clasificarea ocupaţiilor din România - C.O.R.
Formarea profesională a
adulţilor cuprinde formarea profesională iniţială şi formarea profesională
continuă organizată prin alte forme decât cele specifice sistemului naţional de
învăţământ.
Formarea profesională
iniţială a adulţilor asigură pregătirea necesară pentru dobândirea
competenţelor profesionale minime necesare pentru obţinerea unui loc de muncă.
Formarea profesională
continuă este ulterioară formării iniţiale şi asigură adulţilor fie dezvoltarea
competenţelor profesionale deja dobândite, fie dobândirea de noi competenţe.
Competenţele profesionale
se dobândesc prin iniţiere, calificare, perfecţionare, specializare,
recalificare, definite astfel:
a) iniţierea reprezintă
dobândirea unor cunoştinţe, priceperi şi deprinderi minime necesare pentru
desfăşurarea unei activităţi;
b) calificarea reprezintă
ansamblul de competenţe profesionale care permit unei persoane să desfăşoare
activităţi specifice unei ocupaţii sau profesii;
c) perfecţionarea,
respectiv specializarea reprezintă pregătirea profesională care conduce la dezvoltarea
sau completarea cunoştinţelor, deprinderilor sau competenţelor profesionale ale unei
persoane care deţine deja o calificare, respectiv dezvoltarea competenţelor în cadrul
aceleiaşi calificări, dobândirea de competenţe noi în aceeaşi arie ocupaţională sau într-o
arie ocupaţională nouă, dobândirea de competenţe fundamentale/cheie sau
competenţe tehnice noi.
d) recalificarea constă
în obţinerea competenţelor specifice unei alte ocupaţii sau profesii, diferită
de cele dobândite anterior.
Programele de formare
profesională se organizează de furnizorii de formare profesională şi pentru:
a) competenţe profesionale comune mai multor
ocupaţii;
b) competenţe-cheie;
c) competenţe transversale.
Formele de realizare a
formării profesionale a adulţilor sunt:
a) cursuri organizate de furnizorii de formare
profesională;
b) cursuri organizate de angajatori în cadrul
unităţilor proprii;
c) stagii de practică şi specializare în
unităţi din ţară sau din străinătate;
d) alte forme de pregătire profesională.
Formarea profesională se
poate realiza şi prin ucenicie la locul de muncă